X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 خرداد 1399
بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (2)

  بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (2)

امتیاز: Article Rating

(ترجمه و گردآوری توسط تیم تحقیق و توسعه شرکت بهساز اندیشان تهران)

 

پل Bangabandhu بنگلادش

 

پل Bangabandhu واقع در کشور بنگلادش با طولی در حدود 5 کیلومتر و عرشه متشکل از سیستم بتن پیش‌تنیده، مجهز به تکیه‌گاه‌های لغزشی کروی (Sliding Pot Bearing)، درزهای انبساط، میراگرها و Buffer خاص شرکت FIP ایتالیا می باشند.

 

میراگرها تجهیزاتی هستند که به اسکلت سازه اضافه می‌شوند و با توجه به توانایی تولید میرایی قابل توجهی که دارند میرایی کل سیستم را افزایش داده و سبب کاهش نیرو و جابجایی وارده به سازه‌ها می‌شوند. در این پل 48 عدد میراگر با ظرفیت 4250 کیلونیوتن و توانایی جابجایی 200±  میلیمتر به کار رفته است. سیستم‌های مستهلک کننده انرژی Buffer، میراگرهایی با رفتار الاستیک هستند که با ترکیبی از الاستومر و دیسک‌های فلزی توانایی باربری محوری و همچنین استهلاک انرژی در همین راستا را خواهند داشت. در این پروژه تعداد 84 عدد از این نوع دستگاه با ظرفیت بیشینه 614 کیلونیوتن استفاده گردیده است. نکته قابل توجه دیگر در خصوص تجهیزات مورد استفاده در آن، مربوط به سیستم تکیه گاه‌های این پل می باشد. به طورکلی با افزایش طول دهانه در پل‌ها و در نتیجه افزایش واکنش تکیه‌گاهی، تکیه‌گاه‌های الاستومری از نظر فنی و اقتصادی توجیه پذیر نبوده و تکیه‌گاه‌های لغزشی جایگزین آنها می‌گردد. در این پل از این نوع تکیه‌گاه‌ها به نام (Sferopol)، 112 عدد با ظرفیت باربری 8500 تا 33000 کیلونیوتن استفاده گردیده است.    

 

 

پل Krka واقع در کرواسی

 

پل Krka واقع در کشور کرواسی با طول 390 متر با سیستم سازه‌ای متشکل از قوس بتنی، مجهز به تکیه‌گاه‌های کروی هدایت شونده (Sliding Pot Bearing) و میراگرهای ویسکوز می‌باشد.

 

در این پل از 4 عدد میراگر ویسکوز با بیشینه نیروی 2000 کیلونیوتن و توانایی جابجایی230± میلیمتر ساخت شرکت FIP  ایتالیا به کار رفته است. میراگرهای ویسکوز به طور کلی از سیستم سیلندر و پیستون تشکیل شده که با عبور مایع سیلیکونی از اوریفیس تعبیه شده در آن در سیستم سازه‌ای تولید میرایی افزون می‌نماید. نکته قابل توجه دیگر در خصوص تجهیزات مورد استفاده در این پل، مربوط به سیستم تکیه‌گاه‌های این پل می‌باشد. به طورکلی با افزایش طول دهانه در پل‌ها و در نتیجه آن افزایش واکنش تکیه‌گاهی، تکیه‌گاههای الاستومری از نظر فنی و اقتصادی توجیه‌‌پذیر نبوده و تکیه‌گاه‌های لغزنده فلزی در این موارد استفاده می‌گردند. در  پل   فوق   الذکر  از  تکیه‌گاه‌های ساخت این شرکت معتبر ایتالیایی که با نام‌های تجاری Sferopol و Vasoflon شناخته می‌شوند، 86 عدد با ظرفیت باربری 3550 تا 9000 کیلونیوتن در سه حالت مقید، هدایت شونده در یک جهت و قابل لغزش در تمامی جهات استفاده گردیده است. تکیه‌گاههای هدایت شونده اجازه حرکت را تنها در یک جهت می‌دهند و در جهت دیگر مقید هستند درحالیکه تکیه‌های لغزشی در تمام جهات افقی اجازه حرکت دارند.

 

 

پل های دره ای محور راه آهن سریع السیر Gyeongbu سئول

 

مجموعه پل‌های دره‌ای محور راه‌آهن سریع‌السیر Gyeongbu با طول دهانه‌های متفاوت و متشکل از سیستم عرشه بتن پیش‌تنیده بوده و مجهز به میراگرهای ویسکوز شرکت FIP این محور راه‌آهن شهر سئول را به شهر بندری بوسان متصل می کند.

 

میراگرها تجهیزاتی هستند که به اسکلت سازه اضافه می‌شوند و با توجه به توانایی تولید میرایی قابل توجهی که دارند میرایی کل سیستم را افزایش داده و سبب کاهش نیرو و جابجایی وارد به سازه‌ها می‌شوند. در این پل 52 عدد میراگر ویسکوز با ظرفیت 1500 کیلونیوتن و توانایی جابجایی ±100 میلیمتر به کار رفته است. نکته قابل تامل به کار رفته در این نوع میراگر ضریب آلفای آن بوده که با توجه به نیاز طراحی برابر 0/5 در نظر گرفته شده است.

 

 

پل های کابلی Zhong Jian He چین

 

پل کابلی Zhong Jian He واقع در چین با طول کل 1063 متر و طول دهانه اصلی 400 متر یکی از پروژه هایی می باشد که در آن تجهیزات کنترل لرزه‌ای استفاده شده است. در این پروژه از 8 عدد میراگر ویسکوز شرکت FIP ایتالیا با ظرفیت 200 تن و دامنه حرکتی یک متر استفاده گردیده است.بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای

 

 

ادامه مطلب را در بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه ای بخوانید.

اشتراک گذاری
تصاویر
  • بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (2)
  • بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (2)
  • بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (2)
  • بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (2)
  • بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (2)
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.